Skip to Content

Miks sularaha teie klientidele endiselt oluline

Oluline on arvestada klientide makse-eelistustega

Jaekauplused, kes kohanduvad klientide eelistustega, loovad tugevamaid suhteid ja suurendavad lojaalsust.

Vaatame lähemalt viimaseid sularahatrende Euroopas. Euroopa Keskpanga (ECB) värsked andmed näitavad, et sularaha on endiselt kaubanduse nurgakivi. Seda oleme täheldanud ka oma vestlustes jaekauplustega: kliendid soovivad võimalust maksta sularahas.

 

Privaatsus on peamine põhjus, miks üha rohkem Euroopa tarbijaid pöördub tagasi sularaha kasutamise poole.

Viimaste Euroopa Keskpanga (ECB) uuringute kohaselt peavad 41% euroala elanikest sularaha maksmise peamiseks eeliseks anonüümsust ja privaatsuse kaitset. Eestis on sarnased trendid: uuringud näitavad, et Eesti tarbijad hindavad kõrgelt oma privaatsust ja soovivad vältida digitaalseid jälgi, mida võivad jätta kaardimaksed või mobiilimakselahendused.

Eestis on sularaha kasutamine endiselt levinud, eriti väiksemate summade maksmisel ja igapäevastes tehingutes. Kuigi digitaalsete maksete osakaal on kasvanud, soovivad paljud Eesti tarbijad siiski säilitada võimaluse maksta sularahas, et tagada oma isikuandmete kaitse ja vältida jälgitavust.

Seetõttu on jaekaupmeestel, sealhulgas Eestis, oluline pakkuda klientidele erinevaid maksevõimalusi, sealhulgas sularaha, et rahuldada nende privaatsuse ja turvalisuse vajadusi.Nad soovivad vältida digijälgi ja säilitada finantsautonoomiat.

Kui pakute sularaha maksevõimalusena, austate oma klientide privaatsuse eelistusi. See loob usaldust ja tugevdab pikaajalist lojaalsust.

  • Sularaha peamised eelistused võrreldes kaardimaksetega:
  • Sularaha on anonüümne ja kaitseb privaatsust (41%)
  • Sularaha aitab klientidel kulusid paremini jälgida (35%)
  • Sularahatehingud lahendatakse koheselt (30%)
  • Sularaha aktsepteeritakse rohkemates olukordades (28%)
  • Sularaha jääb eelistatud maksevahendiks

Eestis näeme sularaha kasutamise muutuvat pilti.

Viimastel aastatel on igapäevane sularaha kasutamine vähenenud, kuid mõned kord kuus sularaha kasutavad inimesed on suurenenud. Praegu eelistab sularaha maksevahendina 18% Eesti tarbijatest, eriti 40ndates elanike seas. Sularaha kättesaadavus on hea: 90% elanikkonnast leiab lähima väljavõtmisvõimaluse lähedalt. Kokkuvõttes jääb sularaha oluliste tehingute jaoks eelistatud makseviisiks.
(Allikas: Eesti Pank, Sularaha kasutamise uuring 2023–2024)

ECB SPACE aruande kohaselt oli 2024. aastal sularaha endiselt kõige sagedamini kasutatav maksevahend füüsilistes müügikohtades: enam kui pooltel (52%) euroala POS-maksetest kasutati sularaha. Sularaha on endiselt eelistatud maksevahend 14-st 20 Euroopa riigist, kus De Nederlandsche Banki andmetel ületas sularaha kasutus Sloveenias, Maltal, Austrias ja Itaalias 60%.

Need tulemused räägivad lihtsat lugu: kliendid soovivad võimalust maksta sularahas. Ettevõtjana on see veel üks põhjus korraldada oma sularahahalduse tõhus ja turvaline. Näiteks nutika seifi abil, mis loeb raha ja kontrollib võltsraha olemasolu. ECB aastaaruande kohaselt võeti 2024. aastal EL-is ringlusest välja 554 000 võltsitud paberraha. See näitab, kui oluline on turvaline sularahakäsitlus.

Sularaha kättesaadavuse tähtsus

Sularaha ei ole mitte ainult laialt kasutatav, vaid ka aktiivselt otsitud. Kuigi 79% eurooplastest eelistab sularaha väljavõtmiseks pangaautomaati, muutub sularaha kättesaadavus mõnes piirkonnas üha keerulisemaks, ütleb SPACE aruanne:

  • 10% ütles, et sularaha väljavõtmine oli üsna raske
  • 3% pidas seda väga raskeks
  • 26% tegi eraldi reisi ainult sularaha väljavõtmiseks
  • 21% kombineerib tavaliselt sularaha väljavõtmise igapäevase sõiduga

Need numbrid näitavad klientide pühendumust sellele maksevahendile. Kui jaekauplused pakuvad kohapeal ATM-i, annavad nad klientidele lisaväärtust ja mugavust. See on lisateenus, mis tagab sujuvad ja turvalised sularahatehingud.

Sularaha nõudluse kasv

Geopoliitilised pinged on tugevdunud sularaha rolli stabiilse ankruna. Valitsused soovitavad kodanikel hoida sularaha varu kodus hädaolukordade jaoks. ECB andmetel on viimase kolme aasta arengud suurendanud märkimisväärselt euro sularaha nõudlust Kesk- ja Ida-Euroopas, kus 30–60% kodanikest on suurendanud sularaha varusid (ECB sõja mõju aruanne). Ebakindluse kasvades usaldavad inimesed sularaha kui midagi kindlat ja usaldusväärset.

Mõju kliendikogemusele

Sularaha pakkumine maksevõimalusena parandab kliendikogemust. Tõhus sularahakäsitlus tähendab sujuvaid tehinguid, paremat vahetust ja suuremat turvalisust. Kui Brink's Digital Retail Solutions haldab teie sularaha tõhusalt, saate teie ja teie töötajad keskenduda klientide teenindamisele, mitte sularaha administratsioonile.

Iga sujuv sularahatehing aitab luua positiivset kliendikogemust.

Sularaha osa külalislahkuses

Euroopa tarbijad hindavad õigust maksta sularahas, ja see eelistus ulatub erinevatesse demograafilistesse, geograafilistesse ja majanduslikesse oludesse.

"Ettevõtjana tean, et positiivne maksekogemus on osa külalislahkusest,” ütleb Peter van Vlijmen, Hollandi spordi- ja lõbustus­keskuse omanik, meie kliendid lihtsalt tahavad sularahas maksta. Me anname neile suurepärase kogemuse ja see ei lõppe kassas.

Jaekauplused, kes suudavad sularaha sujuvalt hallata, teenivad paremini kliente ja muudavad oma elu lihtsamaks. Kui sularaha töötab probleemivabalt, võidavad kõik: nii jaekauplused kui kliendid.

Tutvuge meie Digital Retail Solutions / Brink's Complete lahendustega